تبلیغات
بانوی امروز در حریم حجاب و نماز


 
اوقات شرعی
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

اولین فریضه ای که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم برای امت آورد، نماز است و آخرین فریضه ای هم که هنگام مرگ از مکلف ساقط نمی کرد و موظف می باشد آن را به هر نحو می شود به جا آورد نماز است و اولین سؤالی که (طبق روایات واصله) پس از مرگ از مسلمان می پرسند نماز است که هرگاه مقبول واقع شود به سایر اعمال نیز توجه می نمایند و اگر مقبول واقع نشد دگر به سایر اعمال توجهی نمی گردد.
نماز ستون دین، معراج مؤمن، قربا کل تقی، میزان اعمال، خیر موضوع، و نور چشم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم است.
نماز عالی ترین وسیله راز و نیاز با خداست و ارتباط مستقیم بین بنده مخلص با مولی و پروردگار مهربان است.
نـمـاز، درمیان عبادتها، از مهمّترین عبادات است ، بطورى که حدود ۱۰۴ مورد کلمه (صلاة ) با مـشـتـقـاتـش در قـرآن کـریـم ذکـر شـده و در پـانـزده مـورد بـه آن امـر شـده و در چـنـد جـا نـیـز رسـول اکـرم صلى الله علیه و آله درباره آن مورد خطاب قرار گرفته است . گذشته از اینها فواید و نتایج ارزنده اى نیز براى نماز در قرآن بیان شده است ، چنانچه مى فرماید....

(… اَقِمِ الصَّلوةَ لِذِکْرى )

… براى یاد من نماز بگزار.

 

همچنین مى فرماید:

(… اَقِمِ الصَّلوةَ اِنَّ الصَّلوةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَالْمُنْکَرِ)(۶۶

… نماز بگزار که نماز آدمى را از فحشا و منکر باز مى دارد.

 

در روایـات اهـل بـیـت عـلیـهـم السـلام نـیـز، مـطـالب ارزنـده اى دربـاره اهـمـیـت نـمـاز نـقـل شـده و از آن بـه عـنـوان راءس اسـلام ، چـهـره دیـن ، مـوجـب تـقـرّب اهـل تـقـوا بـه خـداوند، افضل اعمال بعد از معرفت خدا، ستون خیمه دین و مانند آن یاد شده است . اینک در این رابطه به بعضى از سخنان گهربار آن بزرگواران ، اشاره مى کنیم :

 

امام باقر علیه السلام مى فرماید:

(اَلصَّلاةُ عَمُودُالدّینِ)

نماز ستون دین است .

 

پیامبر اکرم (ص ) فرمود:

مَثَل نماز همانند عمود و ستون خیمه است . هرگاه عمود ثابت باشد، طنابها، میخها و پرده نافع است ولى در صورتى که عمود شکست ، طناب ، میخ و پرده سودى نمى بخشد.

 

حضرت على علیه السلام در آخرین وصایایش درباره نماز فرمود:

(اَللّهَ، اَللّهَ! فِى الصَّلاةِ فَاِنَّهاعَمُودُ دینِکُمْ)

خدارا، خدارا! درباره نماز که نماز ستون خیمه دین شماست .

 

امام باقر علیه السلام فرمود:

هـمـانـا نـمـاز اوّل چـیـزى اسـت کـه بـنـده نـسـبـت بـه آن مـحـاسـبـه مـى شـود؛ اگـر نـمـاز قبول شود، سایر کارها هم قبول مى شود.

چرا باید نماز بخوانیم ؟

 

بسیارى مى پرسند، عبادت خدا و از جمله نماز براى چیست ؟ مگر خداى سبحان به عبادت بندگان خـود، نیازمند است که به آن امر کرده است ؟ در پاسخ باید گفت که عبادت به خاطر رفع نیاز از سـاحـت بـى نـیـاز الهـى نـیـسـت . طـاعت و عصیان بندگان هیچ نوع سود و زیانى براى خداى سبحان ندارد. على علیه السلام در این باره مى فرماید:

 

خـداونـد سـبحان هنگام آفرینش خَلق از طاعت و بندگیشان بى نیاز و از معصیت و نافرمانى آنها ایـمـن بـود، زیـرا مـعـصـیـت گـناهکاران او را زیان ندارد و طاعت فرمانبرداران سودى به او نمى رساند.

 

هـدف از عـبـادت ، رشـد وتـکـامـل انـسـان اسـت ، زیـرا خـدا کـمـال مـطـلق اسـت و انـسـان بـراى رسیدن به کمال باید خود را به او نزدیک کند و راه تقرب انسان به خداى متعال ، عبودیت و بندگى است . اثر بندگى رفع تیرگیهاى درونى از صفحه دل و نـورانـى شـدن آن بـه انـوار مـلکـوت و آمـادگـى جـان انسان براى پذیرش تجلیّات حق و تابش نور عشق الهى است .

بـسـیـارى از نـمـاز خـوانـان ، نماز مى خوانند، ولى نمى دانند، براى چه نماز مى گذارند و در نـتـیـجـه از هدف اصلى آن غافلند، از این رو، سودى نمى برند و این عبادت در روح آنان اثرى نگذاشته و یا اثرى نامحسوس و غیر قابل توجه گذاشته است ؛ زیرا (همچون کلاغى که منقار بـر زمـیـن مـى کـوبـد)، بـه نـمـاز پرداخته و با غفلت به پایان مى رسانند. چنین نمازى باز دارنـده از گـنـاهان نیست . با آنکه قرآن نماز را بازدارنده از فحشاء ومنکر شمرده است معلوم مى شود نمازش در حقیقت نماز نبوده ، بلکه صورتى از نماز بوده است .

بـراى تـوجـه بـه هـدف اصـلى اقامه نماز، برخى ازعلماى بزرگ اسلام ، کتابهایى پیرامون اسـرار این عبادت وآداب قلبى و معنوى آن نگاشته اند که مطالعه دقیق و به کار بستن آنها بر همه سالکان طریق الهى ، بویژه جوانان عزیز، امرى ضرورى و لازم است .

اهتمام به نماز

 

اهـتـمام به نماز اقتضا مى کند، انتظار وقت نماز را داشته باشیم مانند کسى که وعده ملاقات با یـک شـخـصـیـت مـهـم گـذارده ، بـه خـاطـر وفـا بـه ایـن وعـده ، لحـظـه شـمـارى مـى کـنـد. هـیـچ قـول و قـرار دیـگـرى را کـه بـا ایـن وعـده مـنافات دارد، نمى پذیرد، حتى اگر قرار قبلى با دیـگـران گذارده است با عذر خواهى آن را لغو مى کند. براى این ملاقات ، خود را آماده مى سازد، لبـاس خـود را مـرتّب مى کند، آنچه مى خواهد بگوید در ذهن مرور مى کند. بنابراین باید چنین حالتى در نمازگزار باشد که با نزدیک شدن وقت نماز در چهره و رفتار او این انتظار مشاهده شود، برخیزد، وضو بگیرد، مقدمات دیگر نماز را فراهم سازد.

اهـتـمـام بـه نـمـاز اقـتـضـا مـى کـنـد، انـسـان نـمـاز را بـطـور صـحـیـح و کـامـل بـیـامـوزد و بـه فـراگـیـرى مـسـایـل نـمـاز اهـتـمـام داشـتـه بـاشـد وهـرگـز نـمـاز را از اوّل وقت تاءخیر نیندازد، مگر در شرایط اضطرارى که طبعاً عذر تاءخیر پذیرفته است .

اهـتـمـام بـه نـمـاز بـه تـوجـه قـلبـى درحـال نـمـاز وخـشـوع در حال عبادت است . چنانکه قرآن کریم ، در وصف مؤ منان رستگار مى فرماید:

آنان (کسانى هستند که ) در نمازشان خشوع مى ورزند.

نـمـاز گـزار بـایـد کـارى کـنـد کـه درحال نماز فکر و ذهن او متوجه عبادت و معبود باشد. بدین مـنـظـور درجـایـى نـمـاز بـخـوانـد کـه مـایـه پـریـشـانـى حـواس نـشـود. درحـال نـمـاز بـا حـالت آرام وبـدون حـرکـت زایـد بـدن بـاشـد، درحـال قیام به محل سجده نگاه کند. درحال رکوع به پهلوى پاى راست بنگرد، از نماز خواندن درجـایـى کـه در بـرابـر آب ، درب گـشـاده ، نـقـاشـى ، خـطـاطـى ، گل و گیاه و چیزهایى است که موجب پریشانى حواس مى شود، خوددارى ورزد.

4d6afe64c80043304456291ca3eba075

سبک شمردن نماز

نـقـطـه مـقابل اهتمام به نماز، سبک شمردن نماز است ، پاره اى از مظاهر سبک شمردن نماز از این قرار است :

 

۱ـ تـرک نـمـاز در پـاره اى اوقـات ، مـثـلاً صـبـحـهـا بـه دلیل غلبه خواب آلودگى و مانند آن .

۲ـ تـاءخـیـرنـمـاز از اوّل وقـت ، بـه دلیـل اشـتـغـال و یـا بـه هـر دلیل دیگر (غیر حالت اضطرار).

۳ـ شرکت نکردن درنماز جماعت و حضور نیافتن در مسجد.

۴ـ اهمیت ندادن به آشنایى با مسایل نماز.

۵ـ نـمـاز خـوانـدن بـاشـتـاب ، بـطـورى کـه رکـوع ، سـجـود، قـرائت و ذکـر درآن کامل نباشد.

۶ـ پریشانى حواس درحال نماز.

۷ـ بدون مقدمه (اذان ، اقامه وپاره اى از دعاهاى مستحب پیش از نماز) به نماز پرداختن .

۸ـ بـدون تعقیبات (تسبیح فاطمه زهرا سلام الله علیها، سجده شکر، دعا و طلب حاجت از خدا) از حال عبادت خارج شدن .

پیامدهاى سبک شمردن نماز

 

سبک شمردن نماز، آثار نامطلوب دنیوى و اخروى در زندگى انسان دارد که در اینجا به برخى از آن روایات اهل بیت علیهم السلام اشاره مى کنیم :

 

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

هر مرد و زنى که درنماز سستى کند (وسبک بشمارد)، خداوند او را به پانزده چیز مبتلا مى کند:

شـش بـلا در دنـیا، سه بلاهنگام مرگ ، سه بلا در قبر و سه بلاى دیگر در قیامت وقتى که از قبرش خارج مى شود.

 

بلاهایى که در دنیا به او مى رسد عبارتند از:

 

۱ـ خداوند برکت را از عمرش مى برد.

۲ـ برکت را از روزیش مى برد.

۳ـ سیماى صالحان را از چهره اش مى زداید.

۴ـ هر عملى انجام دهد، پاداش نمى برد

۵ـ دعایش به آسمان بالا نمى رود.

۶ـ در دعاى نیکو کاران ، بهره اى برایش نیست .

بلاهایى که هنگام مرگش به او مى رسد، عبارتند از:

 

۱ـ با ذلت و خوارى مى میرد.

۲ـ درحال گرسنگى مى میرد.

۳ـ در حال تشنگى مى میرد، بطورى که اگر از رودخانه هاى دنیا سیراب گردد، باز تشنگى او برطرف نمى شود.

 

بلاهایى که در قبرش به او مى رسد، عبارتند از :

 

۱ـ خداوند فرشته اى درقبرش ، بر او مى گمارد، تا آزارش کند.

۲ـ قبرش بر او تنگ مى شود.

۳ـ قبرش غرق تاریکى مى گردد.

 

بلاهایى که روز قیامت ، هنگام خارج شدن از قبر، به او مى رسد عبارتند از:

 

۱ـ خـداونـد، فـرشته اى را ماءمور مى کند، تا او را بر روى صورتش بر زمین بکشاند درحالى که دیگران او را مى بینند.

۲ـ به سختى و شدت محاسبه مى شود.

۳ـ خـداونـد بـر او نـظـر (رحـمـت ) نـمى کند و پاکیزه اش نمى گرداند و برایش عذابى دردناک خواهد بود.

**********************************************

 

پـس از وفـات امـام صـادق عـلیه السلام ، ابوبصیر آمد، تا به ام حمیده تسلیتى عرض کند. ام حمیده گریست . ابوبصیر هم گریست . بعد ام حمیده به ابوبصیر گفت :

 

ابوبصیر! نبودى و لحظه آخر امام را ندیدى ، جریان عجیبى رخ داد. امام درحالتى فرو رفت و بـعـد چـشـمهایش را باز کرده ، فرمود: تمام خویشان نزدیک مرا خبر کنید بیایند و بالاى سر من حـاضـر شـونـد. مـا نیز همه را دعوت کردیم . وقتى همه جمع شدند. امام در لحظات آخر عمرش ، چشم باز کرده ، به جمعیت رو کرد و فرمود:

شفاعت ما به کسى که نماز را سبک بشمارد نخواهد رسید.

امام (ع ) این را گفت و جان به جان آفرین تسلیم کرد.



طبقه بندی: حدیث بندگی، عطر نماز،
[ دوشنبه 6 بهمن 1393 ] [ 04:56 ب.ظ ] [ a p ]
درباره وبلاگ

حجاب و نماز دو گوهر گرانبها در وجود تمامی انسان هاست که حجاب را زینت زن و نماز نشان دهنده ایمان او معرفی می کنند و این دو در کنار هم سبب رضایت خداوند سبحان و موجب سعادت انسان هاست.
به همین سبب خداوند متعال و پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و تمامی معصومین بزرگوارمان ، به انجام این دو فریضه بسیار امر فرموده اند و این وبلاگ بدین دلیل بانوی امروز نام گرفته است که، بانوی امروز در حریم حجاب و نماز، از هر نوع گزندی در امان خواهد بود....
بیمه ایران شهرکرد
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب